Alla inlägg under oktober 2016

Av A B - 23 oktober 2016 09:46

8 veckor (2016-08-29)! Ni anar inte hur skönt det är. Jag har inga ryggproblem längre och min hållning är definitivt mycket bättre nu än vad den var förut. Jag får fortfarande tänka på det (tappar hållningen då och då) men det kanske inte är så konstigt, 28 år av dålig hållning försvinner inte helt på 8 veckor. Från framåtlutad och invinklade axlar till sträckt rygg och axlar i rak linje gör stor skillnad! Det här är för mig en avgörande förändring. Det blir bättre!

Av A B - 22 oktober 2016 23:03

Jag håller på att bli en babian på benen. Vad sägs om att hoppa upp och sätta sig i mitt ansikte istället?

Av A B - 18 oktober 2016 13:27

För 1 vecka sedan var jag på banken för att beställa ett nytt bankkort efter att namnbytet gått igenom. Jag visade upp mitt pass där mina nya namn stod. Jag fick mitt nya bankkort för någon dag sedan och stod det rätt tror ni? Nä, klart det inte gjorde. Rätt efternamn men förnamnet var mitt könsneutrala smeknamn och inte mitt manliga namn.

Av A B - 16 oktober 2016 20:18

Nu har det gått 48 dagar sedan mastektomin. Jag mätte precis omkretsen runt bröstkorgen och jag har gått ner 8 centimeter sedan innan operationen. Min nya omkrets lyder på 91 centimeter. Jag börjar fatta grejen med att mamma kallar pappa för att ha domherrebröst. Sådan pappa sådan son, hehe! :P

Av A B - 13 oktober 2016 22:29

Idag har jag och tre polare ifrån vårt transgäng hållt en föreläsning om hbt med fokus på t för 6klassare. Tyckte det gick helt ok. Jag var inte nervös eller orolig eller något sådant. Jag har alltid varit nervös när jag gjort presentationer. Mitt lugn har jag definitivt 6 månader på testosteron att tacka för!

Av A B - 12 oktober 2016 20:25

Det har gått drygt 6 månader sedan jag började med testosteronbehandlingen och drygt 5 veckor sedan mastektomin. Jag har inte haft någon större kroppsdysfori på ett bra tag men idag slog den till som fan!

Jag drog ner på stan för att se om jag kunde få tag på någon klipptid för håret började bli alldeles för långt. Jag tvättade håret och struntade i att sätta i några produkter, jag skulle ju ändå klippa det direkt. Jag hann och gå 100 meter innan dysforian slog till som en käftsmäll. Jag blev medveten om alla mina brister; breda höfter, stor rumpa, kortväxt, icke ett vuxet maskulint ansikte. Att jag aldrig lär mig! Jag ska inte gå ut utan hårprodukter! Definitivt inte i en jacka som inte är optimal för mig. Blir att göra mig av med jackan direkt så att jag inte kan göra samma misstag igen! Promenaden ner till hårfrisören kändes fruktansvärt lång.

En klippning och lite hårprodukter senare var dysforian borta och jag kände mig maskulin igen. Det är konstigt det där...

Av A B - 5 oktober 2016 22:20

Idag kom äntligen personbevisen (för- & efternamn) ifrån patent- & registreringsverket. Nu har mitt namnbyte gått igenom så nu blir det en process (igen) av pappersarbete för att byta körkort/bankkort och liknande. Känns skönt, för nu står det bara namn jag identifierar med, bara manliga namn. Blir en tredje gång när personnumret är bytt.

Nu har det gått 6 månader sedan jag drog igång med testosteronet och 5 veckor sedan mastektomin genomfördes. Saker och ting går definitivt framåt. Processen att hitta mig själv har bara börjat.

Av A B - 5 oktober 2016 03:29

Var på återbesök hos kirurgen igår (tisdag). Infektionen i bröstvårtan är borta, nu ska bröstvårtan "bara" läka. Tyvärr traskade infektionen ner i ärret så jag har fått en ny skorpa precis under bröstvårtan. Kirurgen tyckte annars allt såg bra ut. Han snackade om att min högra bröstvårta dragit sig ut åt höger, nämnde något om fettsugning på sidorna och att han kunde förminska min högra bröstvårta. För mig är detta i framtiden. Just nu vill jag bara vara infektionsfri. Se till att det läker som det ska och se om jag får behålla min vänstra bröstvårta eller inte. Sedan är det träning som gäller när jag får grönt ljus för detta. Träning kommer göra skillnad för hur min bröstkorg ser ut. Sen kommer de korrigeringar han pratade om. För mig är det bara så skönt att brösten är borta och att jag slipper bära "binder".

Dock missade jag att fråga honom om en sak. Det blev lite rörigt. Jag fick vänta rätt länge innan jag kom in för tydligen skulle receptionen sökt honom när jag anlände men detta konstaterades när jag sa till 30 minuter efter bestämd tid. Då hade jag börjat bli riktigt groggy i huvudet efter att ha suttit 50 min i väntrummet. Jag hade bara hunnit sova 4 timmar efter nattpasset innan jag skulle till hand och plastik så jag glömde helt och hållet bort att fråga honom om de förändringar under huden jag fått. Jag ska försöka förklara. Det känns som någon har lagt in ett skosnöre under huden. Det går ifrån bröstkorgen och en bra bit ner på magen. Har fått detta på båda sidorna men det är mest framträdande på vänster sida. Detta dök upp för ca 2 veckor sedan. Det känns som ett sendrag, träningsvärk eller ett blåmärke. Frågan är vad det kan tänkas vara.

Ovido - Quiz & Flashcards